Ella de sa hermosura és generosa
i me'n féu tot el do que jo en volia.
M'ha donat sa paraula graciosa,
alenanta de prop, que m'invadia.
I, les mirades dintre les mirades,
el pit tot somogut, la galta ardenta,
parlàvem amb les boques inflamades
de qualsevulga cosa indiferenta.
La paraula sols era la musica
del gran voler que el pit ens agitava:
jo resseguint sa cara ¡tan bonica!;
ella en mos ulls veient com m'inundava.
Encara no sé qui era Haidé, però, real o imaginària, antiga o recent, el més important és que va inspirar aquests versos. Només per això mereix el nostre homenatge.
I, tanmateix, alguns dels millors poemes amorosos de Maragall són els conjugals. Avui recordo especialment uns versos que recullen perfectament una experiència comuna, molt comuna. Parla l'esposa:
Quan te parlo, i l'esguard se t'esgarria,
i escoltes i em mig rius, però no em sents
He dit sovint que els poetes no viuen més que nosaltres: viuen el mateix que nosaltres, però són capaços d'expressar aquestes vivències banals i quotidianes molt millor que nosaltres. ¿Quina dona no constata cada dia que el marit no acompanya tot el que ella li diu? ¿Que no totes les paraules aparentment escoltades han estat realment sentides i processades? ¿Quin marit negarà la realitat d'aquestes experiències quotidianes conjugals? I, tanmateix, s'ha de ser un Maragall per donar expressió poètica a la banalitat:
i escoltes, i em mig rius, però no em sents
Jo, si més no, no ho sabria expressar millor.
Quanta realitat en un sol vers.
ResponEliminaÉs la queixa habitual de les dones respecte dels homes, ja sigui el marit, el company i fins i tot l'amic. Que ho fa, que els homes ens escolten tan poc, i nosaltres tant que els escoltem?
ResponEliminaTema no només per a un vers sinó també per a tot un llibre de reflexió.
Tinc la teoria que els homes s'enamoren per la vista i les dones a través de l'orella, escoltant una veu i el que diu la veu...