Anna Punsoda |
A la revista quinzenal El Pregó, Anna Punsoda es va fer ressò fa unes setmanes de la ressenya de Ramon Pla i Arxé sobre el meu llibre, ressenya de la qual ja vaig parlar fa uns dies. Amb el simpàtic títol de "No et facis posar cendra, ¿un estudi rigorós sobre Maragall", Punsoda recull àmpliament l'argumentació de Pla introduint-hi els seus propis comentaris i matisos. Ho podeu llegir aquí.
El Pregó em va atorgar amablement el dret a rèplica, de manera que fa uns dies va acollir la meva resposta, que vaig titular "El pensament de Maragall, més enllà de vaques cegues i ginestes oloroses". Més que tornar a replicar els arguments de Pla, cosa que ja havia fet, vaig voler subratllar fins a quin punt aquella lectura, glossada per Punsoda, es fixa fonamentalment en un aspecte relativament menor (com hem d'etiquetar religiosament Maragall) i n'obvia el que crec que és essencial. Em permeto transcriure la part final de la meva resposta a El Pregó:
Maragall és molt més que l’autor
d’uns versos bonics sobre vaques cegues i ginestes oloroses. Gabriel Ferrater,
que no es cansava de blasmar els aspectes formals de l’obra poètica de
Maragall, reconeixia tanmateix que era «el poeta més interessant de contingut
de la literatura catalana moderna». És a dir: en l’obra de Maragall hi ha
«contingut», no solament bons o mals versos. I «contingut» vol dir idees, vol
dir pensament, vol dir discurs. Maragall no és tan sols algú que parla com un
poeta: és també algú que parla perquè té coses a dir.
Si avui podem llegir amb admiració
l’article maragallià «La iglésia cremada», si avui un article com aquest ens
sedueix i ens interpel·la, no és simplement perquè l’article estigui ben
escrit: és perquè el que el text vehicula és un pensament consistent. Imagino
que per això El Pregó el va reproduir en un quadern d’estiu l’any 2009.
Podem discutir llargament si
Maragall és un «cristià inequívoc» (com sosté Pla i Arxé) o un «cristià del
matís» (com sostinc jo). Però mentre fem això, ens oblidarem de destacar el més
important: que Maragall és un místic, un místic laic, autor d’uns textos
meravellosos —«La paz de los campos», «Sensaciones de otoño» i «La ráfaga»— en
què, sense cap referència religiosa explícita, formalitza en termes literaris
unes experiències de comunió amb el tot i de fusió dels temps; uns textos que
haurien de figurar en totes les antologies de la mística europea. Mentre ens
barallem sobre el millor adjectiu per qualificar el cristianisme maragallià,
ens perdem la troballa que representen articles maragallians com «La Virgen de
Agosto», en què l’autor, en uns temps poc propicis al diàleg interreligiós, fa
una defensa de totes les fes mentre estiguin animades per una guspira
d’autenticitat vital. Mentre intercanviem opinions sobre la relació de Maragall
amb els eclesiàstics del seu temps, ens estem oblidant de textos maragallians
com la summa final de 1911 —«Los vivos y los muertos», «Carta a una señora» i
«La panacea»—, que haurien de ser lectura obligatòria als seminaris per tal com
representen una superació de les dualitats que deformen i falsegen el missatge essencial
de l’Evangeli.
¿Per què no posem l’accent en
aquests aspectes? ¿Per què ens fixem més en la pars destruens que en la pars
construens? ¿Per què no discutim a fons sobre aquesta poderosa imatge maragalliana
dels «instants d’eternitat», una eternitat viscuda no pas com una promesa
per a «després» del temps, sinó com una experiència «en» el temps?
Aquí hi ha el nucli del pensament de Maragall, aquí hi ha el que perdura, el que
justifica que, cent anys més tard, la seva obra pugui ser encara llegida amb
profit. El meu llibre parla d’això: del Maragall místic, del Maragall religiós
i interreligiós, del Maragall genial, del Maragall amorós, del Maragall vital que
ens convida a superar l’escissió entre el temps i l’eternitat, del Maragall que
ens crida a una actitud desvetllada i desvetlladora, del Maragall que ens condueix
a una superació constant. El meu llibre parla d’un Maragall que polemitza amb
els animals del Zarathustra de Nietzsche: mentre aquests reivindiquen un
etern retorn del mateix, Maragall defensa un etern retorn d’allò que
es va purificant i ascendint: cada nova volta que dóna la nostra vida ens
ha de permetre ascendir, situar-nos «més amunt», en un perpetu «excelsior
espiritual», en una constant «espiritualització de la matèria» —una «espiritualització»
que Gabriel Maragall posava en relació amb el pensament de Teilhard de Chardin.
Essencialment, el llibre No et facis posar cendra vol parlar d’això. Només
d’això. La resta —per dir-ho amb Pere Quart— és literatura.
Llegir Joan Maragall sense apriorismes porta al que tu dius: a descobrir un home que viu una profunda experiència mística i la trasllada al seus versos i altres escrits. Però tu ja saps que els místics sempre han estat sospitosos. La seva espiritualitat, sense deixar de ser cristiana i catòlica, va molt més enllà, i això és el que se li regateja. Però és difícil 'quadricular' l'esperit que el mou, i per això el poeta s'escapa dels dits que el volen empresonar.
ResponEliminaEstic d'acord amb les teves tesis que més ben explicades no poden ser.